thumbnail

4 Bahaya Jika Anda Duduk Dalam Tandas Terlalu Lama!

Mesti anda pernah lihat ada sesetengah orang tu suka sangat duduk dalam tandas lama-lama. Apa yang deorang buat pun kita tak tahu.

Paling sakit hati, bila deorang duduk lama sangat dalam tandas, kita pulak yang tak tahan nak menunggu!

Ada juga yang suka duduk lama dalam tandas sambil membaca surat khabar atau telefon pintar ketika membuang air besar atau kecil.

Tapi, sebenarnya tindakan anda itu mengundang bahaya pada diri sendiri! Kajian mendedahkan, semakin lama anda berada dalam tandas, semakin banyak penyakit yang anda boleh alami.

1. Boleh menyebabkan penyakit buasir

Duduk lama di mangkuk tandas (tandas duduk) semakin tinggi tekanan yang di alami pinggul kamu dan ia boleh mengundang penyakit buasir.

2. Aliran darah boleh terganggu

Selain daripada buasir, jika kamu berada di dalam tandas dalam waktu yang lama tidak kira duduk atau cangkung, kamu akan memberi tekanan yang tinggi pada bahagian pinggul dan sekali gus membuatkan aliran darah pinggul terganggu.

3. Selalunya yang duduk lama dalam tandas, ada masalah pencernaan

Kebanyakkan orang yang duduk lama di dalam tandas ini selalunya mereka yang mengalami masalah pencernaan dan bagi mengelakkan masalah tersebut, ambillah serat bagi melancarkan proses pencernaan.

4. Anda terdedah dengan bakteria bahaya & boleh jatuh sakit

Berbual dan bercakap ketika berada di dalam tandas mengundang kuman dan bakteria yang bakal melekat pada alat tersebut dan ia akan memberi penyebaran yang terbuka apabila kamu berada di luar.

Sumber: Karangkraf



Punca lelaki jatuh hati dengan gadis berbaju muslimah.


Mangsa sebenarnya tidak terjun jambatan??.

Subscribe by Email

Follow Updates Articles from This Blog via Email

No Comments

loading...